Jak se již delší dobu připravovalo, došlo nyní k výrazné změně ve vydávání časopisu České botanické společnosti zvaném Preslia. Časopis přechází z tištěné formy pouze na formu elektronickou. Stalo se tak 24. 3. 2022. Dochází tak po 107 letech a 93 tiskem vydaných číslech. Nová doba si žádá nové přístupy, řekl by klasik. Podívejme se tedy, co se změnilo, zda k lepšímu nebo horšímu.
Nové jsou webové stránky časopisu Preslia. Ze starších statických stránek tvořených v html kódu přešel časopis na dynamické stránky a nový design. Určitě mu to prospělo. Lze nyní vyhledávat ve starších číslech pomocí autorů, názvu, roku, abstraktu, klíčových slov, jazyka. Škoda, že nelze prohlédnout všechny články najednou, jak bylo možné v předchozí verzi webu (možná to však souvisí s kapacitní náročností onoho výpisu).
Nový je částečně i layout samotných příspěvků. Graficky se změnila hlavička na úvodní straně, jistě inspirovaná jinými zahraničními tituly. Lze lépe na první pohled poznat, že se jedná o článek z časopisu Preslia.
Co zůstává, je samozřejmě jazyk příspěvků. Angličtina je primárním jazykem článků publikovaných v impaktovaném časopise, který míří svým pojetím a koncepcí na vědeckou obec a publikaci příspěvků tomu určených.
Co bylo opuštěno, je obálka časopisu. To je škoda, protože i elektronické časopisy, kterými se jistě Preslia inspirovala, obálky svých čísel i v elektronické verzi mají. To je mínus nového pojetí časopisu.
Co bylo opuštěno, je tištěná podoba časopisu. V editorialu, vysvětlují tuto změnu šéfredaktor a redaktor velmi stroze tak, že se na tom usnesl vydavatel (Česká botanická společnost) a to na základě hlasování předplatitelů a s ohledem na nové publikační trendy a ekonomickou stránku věci („The decision made by the journal’s owner and publisher, the Czech Botanical Society, was based on the vote among Preslia subscribers and reflects current publication trends and the economic situation.“). Trendy nemusí být vždy sexy, řekl by klasik. Je otázkou, zda vydavatel měl jen tak šmahem „zahodit“ onu 107letou tištěnou historii se zdůvodněním „trendy je cool“ a neměl například uvažovat o hybridním vydávání časopisu. Přeci jen v knihovnách bude již časopis „chybět“ v oné tištěné verzi a jen elektronizace nemusí být vždy ku prospěchu věci. Autor zdejší úvahy tímto nepopírá rychlost a efektivnost výměny informací skrze elektronická média, to je jistě vysoká přidaná hodnota elektronické formy vydávání časopisu ve 21. století, nicméně je otázkou, zda Česká botanická společnost jako již tradiční společnost s více než 100letou historií by neměla ctít i onu historii tištěných médií. Ono v dnešní době lze tisknout digitálně i menší počty výtisků …
Celkově však časopis Preslia vstupuje do své výlučné elektronické éry minimálně graficky na úrovni, dokonce má již rok i vlastní Tweetový účet, takže se dá říci, že „jde s dobou“.
Text: Petr Kocián
[Text úvahy nemusí odrážet názor vydavatele stránek.]